Majk Tajson je jednom rekao da svako ima plan dok ga ne udare pesnicom u usta. Pa, ova duhovita primedba je verovatno najbliža mom sopstvenom iskustvu vođenja stvarnog startapa. Validacija vaše ideje, pravljenje biznis plana, izrada budžeta, istraživanje tržišta i prikupljanje sredstava su uvek neophodni.
Međutim, kada počne prava borba, pojaviće se nova pitanja i problemi. Sada kažu da 90 odsto startapa propadne u prvih pet godina, ali se prve dve godine često smatraju ključnim periodom. Dakle, evo mojih ličnih iskustava, kao i mojih iskrenih saveta za vaše prve dve godine kao osnivača startapa.
ZADRŽITE SVOJ TIM
Jedna od stvari kojih mnogi osnivači startapa nisu svesni jeste koliko zavise od svog tima. Postoji statistika koja tvrdi da oko 97 posto svih australijskih startapova zapošljava između 3 i 19 ljudi. Problem sa ovim leži u činjenici da ako vodite posadu od 5 ljudi i jedan od njih vas napusti, pasti ćete mnogo kraće nego što biste mogli da zamislite.
Drugi problem leži u činjenici da nikada ne odlazi najneproduktivniji zaposlenik ili izazivač nevolja. Često je to vaš najbolji zaposlenik, zbog činjenice da su ambiciozni i uvek imaju druge (bolje opcije). Pokušajte da zadržite svoj tim i pokušajte da stvorite zdravo okruženje na radnom mestu.
USPOSTAVITE ZDRAV RAVNOTEŽU POSAO-ŽIVOT
Još jedna stvar koju treba da shvatite je da niste svemoćni i da vaši kapaciteti na radnom mestu nisu baš tako veliki kao što mislite da jesu.
Ne možete mikroupravljati svime, a ideja da će se vaš posao raspasti ako odvojite malo vremena da provedete sa svojom porodicom ili prijateljima je samo mit, iluzija koju sami napravite.
Međutim, ako ovo nije iluzija, već činjenica, taj posao bi u svakom slučaju bio osuđen na propast. Dakle, uspostavite zdravu ravnotežu između posla i privatnog života i odvojite malo vremena za sebe. Izgaranje od iscrpljenosti i gubitak perspektive samo će ubrzati propast vašeg preduzeća.
BUDITE OPREZNI SA ZASTOJOM
Jedna od nevolja koja ugrožava mnoge startapove je činjenica da je zastoj direktan gubitak profita. Nažalost, ovo se dešava češće nego što biste želeli, ali to nije nešto što možete izbeći. Ako vaša veb lokacija ne radi, ljudi možda neće moći da vas kontaktiraju, što može dovesti do velikog gubitka potencijalnog poslovanja.
Stoga, potražite domaćina koji vam može garantovati 99,99 procenata radnog vremena. Ako imate fizičko radno mesto (na primer, kancelariju negde u Sidneju), nestašica struje bi mogla da zaustavi vaše poslovanje. Zbog toga je toliko važno da imate pouzdanog električara u Sidneju na brzom biranju.
RAZMISLITE O TOKU GOTOVINE
Jedna od stvari koju vam mnogi ljudi neće reći je činjenica da je vašem poslovanju potrebno između 6 meseci i pune 2 godine da postane samoodrživo. Samo zato što zarađujete novac (na papiru), to ne znači da je vaš prihod dovoljan da pokrijete svoje operativne troškove, a kamoli da vam dozvolite da se isplatite.
Nesumnjivo je da su potraživanja pravi novac; međutim, to je novac koji morate da sačekate da biste ga prikupili. S druge strane, vaši dobavljači moraju biti plaćeni odmah, vaš stanodavac neće čekati na plaćanje stanarine, a vaše osoblje neće čekati svoje plate (niti biste to trebali dozvoliti).
Stavite tok novca kao glavni prioritet svojih zadataka i drastično ćete poboljšati izglede svog poslovanja.
ZAKLJUČAK
Naravno, svačije iskustvo se razlikuje i postoje neke industrije koje donose specifičan skup sopstvenih problema. Ipak, čvrsto sam uveren da gore navedene četiri opasnosti predstavljaju značajnu pretnju na koju treba upozoriti svakog osnivača startapa. Na ovaj način drastično poboljšavate svoje šanse za preživljavanje.